کد خبر: 1227137
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۴۰
مصطفی قربانی
مقام معظم رهبری در دیدار روز گذشته معلمان با اشاره به جایگاه بی‌بدیل آموزش و پرورش در کشور، بر ضرورت تبیین مصالح بنیادی کشور و نظام برای جوانان تأکید کردند: «جوان ما باید بداند که مؤلفه‌های مصالح کشوری چیست و منطقی که پشت سرش قرار دارد چیست... فرض کنید راجع به امریکا مثلاً شعار می‌دهند مرگ بر امریکا، خب جوان شعار می‌دهد، اما باید بداند که چرا مرگ بر امریکا می‌گوییم، چرا می‌گوییم مرگ بر رژیم صهیونیستی. این را باید بفهمد و منطقش را بداند.»
در تبیین منطق مرگ بر امریکا و مرگ بر رژیم صهیونیستی می‌توان به چند نکته اشاره کرد:
۱. استکبارستیزی قاعده‌ای فطری، عام و همگانی است؛ بدین معنا که هر جا کسی بخواهد حقوق دیگران را نادیده بگیرد، ظلم و جنایت بکند، فریب‌کاری و... بکند؛ یعنی اقداماتی را انجام دهد که مستکبران انجام می‌دهند، دیگران مقابل او قرار گرفته و با او مبارزه می‌کنند. بنابراین، ملت ایران امروز در جهان علم مبارزه با امریکا و رژیم صهیونیستی را برافراشته است؛ زیرا این دو مصداق اتم استکبار هستند. برخاستن ندا‌های مخالفت با جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه که با حمایت امریکا انجام می‌شود، در اقصی نقاط جهان و از جمله اخیراً در دانشگاه‌های امریکا و کشور‌های اروپایی، گویای این فطری بودن استکبارستیزی است. بنابراین، مرگ بر امریکا و مرگ بر رژیم صهیونیستی اقتضای فطری دارد. 
۲. متکی بر تجربیات تاریخی است: در توضیح باید گفت که ایرانیان که شعار مرگ بر امریکا و رژیم صهیونیستی سر می‌دهند، ریشه در عملکرد آن‌ها در قبال ایرانیان دارد و این حقیقت و واقعیتی است که در گذشته ریشه دارد؛ یعنی حافظه تاریخی مردم ایران این بدبینی را در نهاد خود نهفته دارد و عملکرد کنونی آن‌ها در قبال ملت ایران نیز آن را تقویت می‌کند. تمهیدی تاریخی اهمیت این بحث را بیشتر روشن می‌کند. بر این اساس، از زمانی که با کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و حتی قبل از آن، محور نفوذ خارجی در ایران از انگلستان به امریکا تغییر کرد، امریکا همواره خلاف منافع و مصالح ملت ایران عمل کرده است. از سرنگونی دولت دکتر مصدق گرفته تا تشکیل ساواک به عنوان بخشی از شبکه منطقه‌ای سازمان سیا، تحمیل کاپیتولاسیون بر ایران، حمایت از کشتار مردم توسط رژیم شاه و ارسال ژنرال هایزر به ایران برای انجام کودتا به منظور حفظ سلطنت در بهمن ماه ۱۳۵۷ و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، تبدیل کردن سفارت‌خانه خود به کانون توطئه علیه انقلاب و نظام نوپای اسلامی، تحریک صدام برای حمله به ایران و حمایت از وی در طول هشت سال جنگ با ایران، ممانعت از دستیابی ایران به فناوری هسته‌ای با ترور دانشمندان هسته‌ای و به گروگان گرفتن معیشت مردم با اعمال تحریم‌های ظالمانه. با وجود این‌گونه کارنامه‌ای، طبیعی است که ملت ایران مرگ بر امریکا بگوید. درواقع، مرگ بر امریکا و مرگ بر رژیم صهیونیستی، مرگ بر جنایت، ظلم، فریب‌کاری و سبعیت مجموعه اقداماتی است که آن‌ها علیه ملت ایران انجام داده‌اند. 
۳. نکته دیگر به تلاش امریکا و غرب برای استحاله افق تمدنی انقلاب اسلامی برمی‌گردد. درواقع، چون آن‌ها خواهان به اسارت تبعیت درآوردن انقلاب، نظام و مردم ایران از خود، برای جلوگیری از تحقق تمدن نوین اسلامی هستند و در این راه هم از هیچ جنایتی فروگذار نمی‌کنند، پس طبیعی است که ندای مرگ بر امریکا و مرگ بر رژیم صهیونیستی در ایران همواره تداوم داشته باشد. 
با توجه به آنچه گفته شد، مرگ بر امریکا و مرگ بر رژیم صهیونیستی، یعنی مرگ بر استکباری که در برابر ملت ایران، استقلال، آزادی، حقوق طبیعی و سیاسی آن را نادیده می‌گیرد و خواهان نفی خواسته‌های مشروع این ملت زنده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار